LEEFSTIJL

Voeding

Het is verstandig om tijdens je zwangerschap gezond en gevarieerd te eten. Daarnaast zijn er ook een aantal producten die je in de zwangerschap beter niet kunt eten. Voor een uitgebreid en juist advies adviseren wij de website van het voedingscentrum. Hierop staat alle belangrijke informatie over voeding tijdens je zwangerschap. www.voedingscentrum.nl/nl/ik-ben-zwanger.aspx

Denk aan foliumzuur! Foliumzuur is een vitamine die het risico op het krijgen van een kind met een open rug, open gehemelte of open buik sterk verkleind. De aanbevolen dosis is een tablet van 0.4 of 0.5 mg per dag. Je kunt hier het beste mee beginnen vanaf het moment dat je zwanger wil worden tot minimaal 10 weken zwangerschap. Gebruik foliumzuur tot minimaal ongeveer 12 weken zwangerschap, dan weet je zeker dat je voldoende hebt ingenomen. Foliumzuur is zonder recept te verkrijgen bij de apotheek, drogist of supermarkt. 


Roken

Roken gedurende de zwangerschap wordt sterk afgeraden. Roken tijdens de zwangerschap brengt extra risico's met zich mee. Probeer daarom voor je zwangerschap al te stoppen met roken of direct zodra je weet dat je zwanger bent. Vind je het lastig om te stoppen vraag dan hulp bij je eigen huisarts of via www.stivoro.nl 


Alcohol

Alcohol gebruik tijdens de zwangerschap kan aangeboren afwijkingen en hersenbeschadiging veroorzaken. Het is dus erg belangrijk om geen alcohol te drinken tijdens je zwangerschap. Stop het liefst met alcohol gebruik zodra je weet dat je zwanger bent. 


Drugs

Drugsgebruik tijdens de zwangerschap vergroot de kans op problemen tijdens de zwangerschap en/of geboorte. Ook kan het de ontwikkeling van een kind vóór en na de geboorte ernstig verstoren. Het advies is dan ook om geen drugs te gebruiken tijdens je zwangerschap! Heb je dit toch gedaan meldt dit dan altijd bij één van de verloskundige. 


Medicijnen

De placenta of ook wel moederkoek biedt bescherming tegen een aantal schadelijke stoffen van medicijnen en zorgt ervoor dat ze niet bij het kind terecht komen. De placenta kan echter niet alle schadelijke stoffen tegen houden en sommige schadelijke stoffen komen toch bij het kind terecht. Gebruik je medicijnen is het belangrijk om dit altijd bij één van onze verloskundige te melden. Wij kunnen beoordelen of de medicijnen mogen worden gebruikt tijdens de zwangerschap. Daarnaast is het ook belangrijk om bij je eigen huisarts en apotheek aan te geven dat je zwanger bent. 


Sporten

Lichaamsbeweging heeft een positief effect op je zwangerschap. Het verbetert je uithoudingsvermogen en stimuleert de bloedsomloop. Ook zul je er na je bevalling plezier aan beleven omdat je sneller weer in vorm bent. Voor de meeste sporten geldt dat zolang jij je er prettig bij voelt je ermee door kunt gaan. Luister wel goed naar je lichaam en neem geen onverantwoorde risico's.

Het doen van buikspieroefeningen moet je wel achterwege laten tijdens je zwangerschap! 


Werken

Tijdens de zwangerschap mag je blijven werken. Het is wel belangrijk dat je, jezelf hier goed bij blijft voelen. Bepaalde werkzaamheden kunnen te zwaar worden in de zwangerschap. Je kan dit met je baas bespreken en vragen om een vervangende functie. Soms wordt het te zwaar om je volledige uren te werken. In dat geval is het belangrijk dit tijdig met je werkgever te bespreken en eventueel minder te gaan werken.

Vanaf 34 of 36 weken mag je met zwangerschap verlof. Je mag zelf kiezen wanneer je met verlof gaat. Indien je al eerder in de zwangerschap minder bent gaan werken ben je verplicht om met 34 weken met verlof te gaan. Je totale zwangerschapsverlof bevat 16 weken. Wanneer je 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat heb je nog 10 weken na de bevalling. Stop je vier weken voor je uitgerekende datum met werken heb je nog 12 weken na de bevalling. Mocht het zo zijn dat je over tijd gaat, krijg je die dagen extra op je verlof erbij. 


Sex

Vrijen tijdens de zwangerschap kan nog steeds heel fijn zijn. Door misselijkheid, vermoeidheid, druk op de blaas, een dikke buik of hormonale schommelingen hebben vrouwen echter vaak geen zin in seks. Dat speelt vooral tijdens de eerste drie maanden en de laatste drie maanden. In het tweede trimester (4e t/m 6e maand) hebben veel vrouwen juist extra zin om te vrijen. Vrijen tijdens de zwangerschap kan geen kwaad tenzij anders is aangegeven door de verloskundige of gynaecoloog.